Er was eens AI

Er was eens…” Deze 3 woorden in zo een taalmodel (LLM), dat is een beetje hoe ik het zie. 3 woorden in een model met 20 miljard parameters. Zo ver staan we nog maar in onze AI realiteit. 3 woorden op 20 miljard parameters. Elke dag doen we nieuwe ontdekkingen, verbazen we ons over de snelheid. De afgelopen weken over bijvoorbeeld Groq processoren. Zelf moet ik een beetje grinniken bij alle verbazing die ik rond mij zie. Maar dat is wat ons nu te doen staat. Als mens wennen we aan een nieuwe realiteit. Want ja… je ziet momenteel nog maar 3 woorden. In de niet zo verre toekomst zullen we allemaal terugkijken op de AI van vandaag en dat slechts zien als een begin waar wij als mens terug leerden mens zijn met elkaar.

Wat betekent deze snelle evolutie van AI voor ons vandaag?

Hoe zal het ons leven, ons werk en de wereld in het algemeen transformeren? Sta me toe om voorbij de negatieve berichtgeving te stappen en het potentieel dat AI heeft om ons dagelijks bestaan niet alleen beter beheersbaar te maken, maar ook rijker, efficiënter en zelfs menselijker.

Er was eens AI – de hype voorbij in alle sectoren

De transformatieve kracht van AI is geen sprookje; het is al zichtbaar in verschillende aspecten van ons leven. Van gezondheidszorg tot onderwijs, vervoer tot milieubehoud, het potentieel van AI om onze wereld te verbeteren is grenzeloos. Sta me toe om vandaag te starten met een sector die me nauw aan het hart ligt.

Er was eens … in de gezondheidszorg

Uiteraard moet ik hier beginnen. Stel je een wereld voor waar ziektes met uiterste nauwkeurigheid worden gediagnosticeerd en behandelingen op jouw specifieke DNA worden afgestemd. AI maakt dit mogelijk door enorme hoeveelheden medische gegevens te analyseren, wat leidt tot vroegere detectie van aandoeningen en gepersonaliseerde geneeskunde. Je bent geen deel meer van de massa maar je bent helemaal jezelf en wordt als een individu geholpen.

Voorbeelden legio, ik geef je er enkele:

  • UZ-Leuven heeft diverse AI-initiatieven lopen:
    • Een AI-assistent die glaucoom kan opsporen
    • Het gebruik van big data via draagbare sensoren voor hartaandoeningen
    • Een beter bestralingsplan voor hoofd- en halskanker dankzij AI
  • ArtiQ: Een spin-off van de KU Leuven die artsen helpt bij het opsporen, behandelen en opvolgen van luchtwegaandoeningen. Ze hebben een softwareplatform ontwikkeld dat de longcapaciteit van patiënten snel en betrouwbaar kan avalueren met behulp van AI.
  • UMons heeft AI geïntegreerd in hun medische opleidingen.

Ook initiatieven die zorgtrajecten verkorten of wachttijden verkorten kan ik alleen maar toejuichen:

  • Het werk van universiteitshoogleraar Ivana Išgum van de Universiteit van Amsterdam, die met AI4AI medische beeldvorming toegankelijker wilt maken voor iedereen door er naar te streven om minder gespecialiseerde experts in staat te stellen medische beelden te maken en te analyseren. Dit initiatief belooft de druk op gespecialiseerd personeel te verminderen en de zorg toegankelijker te maken, ook buiten het ziekenhuis. Dit zou niet alleen de wachtlijsten kunnen verkorten maar ook de zorg dichter bij patiënten brengen
  • Ook Technische Universiteit Delft toont aan hoe AI kan bijdragen aan het aanpakken van wereldwijde urgente uitdagingen in de gezondheidszorg, waaronder het tekort aan zorgpersoneel. De universiteit zet zich in voor het ontwerpen en ontwikkelen van hybride intelligentie-oplossingen, waarbij menselijke intelligentie en AI-intelligentie optimaal worden gecombineerd in de werking van de gezondheidszorg​​.

Inclusiviteit bevorderende AI

AI breekt barrières af voor mensen met een beperking, biedt realtime vertaling, transcribeert audio- en video-inhoud en biedt gepersonaliseerde oplossingen om de wereld toegankelijker te maken voor iedereen. Zelf trainde ik voor mijn keynote afgelopen week een model dat kan liplezen. Daarvoor gebruikt ik LipNet. LipNet is het eerste end-to-end sentence-level lipreading model dat tegelijkertijd visuele kenmerken en een sequentiemodel leert. Het behaalt een nauwkeurigheid van 95,2% op zinsniveau, wat beter is dan ervaren menselijke liplezers.

Daarnaast maakte ik kennis met een tekst-naar-gebarentaal model. Er zijn meerdere op AI-gebaseerde apps die automatische vertalingen mogelijk maakt van gesproken taal naar gebarentaal. Deze technologieën kunnen communicatie gemakkelijker maken voor mensen die afhankelijk zijn van gebarentaal en liplezen. Allemaal mooie initiatieven die onze wereld alleen maar beter gaan maken. Het is belangrijk om te blijven streven naar diversiteit en inclusiviteit in AI om ervoor te zorgen dat iedereen toegang heeft tot deze technologieën en de voordelen ervan kan ervaren.

De komende weken gelijkaardige voorbeelden

Naar aanleiding van de lancering van mijn boek zal ik de komende weken nog meer voorbeelden bezorgen rond hoe we met AI alles waar we om geven beter kunnen maken.

  • Mobiliteit : door AI beheerde verkeerssystemen beloven het aantal ongelukken te verminderen, congestie te verminderen en onze reistijden te verbeteren. Dit gaat niet alleen over gemak; het gaat over levens redden en onze steden leefbaarder maken.
  • Onderwijs : AI kan leren op maat van elke student bieden, ervoor zorgend dat niemand achterblijft. Het gaat niet alleen om taken automatiseren voor leraren; het gaat om het potentieel in elke leerling ontgrendelen, onderwijs inclusiever en effectiever maken.
  • Energie : Door te optimaliseren hoe we energie consumeren en produceren, kan AI ons leiden naar een duurzamere toekomst. Slimme netwerken en AI-gedreven energiebeheersystemen zijn slechts het begin van een revolutie in het verminderen van onze koolstofvoetafdruk.
  • Thuis en werk : Onze dagelijkse routines staan op het punt om met AI-aangedreven slimme huizen en werkplekken te worden getransformeerd. Van het verbeteren van de veiligheid tot het automatiseren van alledaagse taken, AI maakt ons persoonlijke en professionele leven efficiënter en veiliger.
  • Klantenservice: AI-chatbots en virtuele assistenten transformeren klantenservice door 24/7 ondersteuning en gepersonaliseerde ervaringen te bieden, waardoor een nieuwe standaard voor klantinteractie wordt gezet.
  • Financiën: Van fraude detecteren tot investeringsadvies geven, AI maakt de financiële sector veiliger en persoonlijker, zodat je geld wijs wordt beheerd.
  • Milieumonitoring : AI’s rol in het monitoren en beschermen van jullie en mijn omgeving is cruciaal. Van het volgen van klimaatverandering tot het optimaliseren van afvalbeheer, AI is een krachtige bondgenoot in onze strijd tegen milieuverval.
  • Cyber: Ik ben de steeds beter wordende phishing en spam kotsbeu, laat staan wat er nog op ons afkomt. In een tijdperk van toenemende digitale dreigingen is AI’s vermogen om cyberaanvallen te detecteren en neutraliseren belangrijker dan ooit, waardoor onze digitale levens worden beschermd.

De hype voorbij: “Ze leefden nog lang en gelukkig”… nog niet

Van “Er was eens” naar “ze leefden nog lang en gelukkig”. Dat laatste is een stadium waar we met ons AI verhaal nog lang niet zijn. De toekomst van AI gaat voor mij helemaal niet over de technologische prestaties. Die lopen jaren voorop. Het gaat over hoe we met deze innovaties ons als mens zullen verbeteren, ons leven veiliger en minder lineair maken. Paradoxaal genoeg ben ik er van overtuigd dat AI ons helpt om ons “mens zijn” beter te beleven.